Kundavtalsvillkor för kursverksamhet
Kundavtalsvillkor för idrottsservicens kursverksamhet
Konepajankuja 3
Hki 51
00099 Helsingfors stad
Tfn (09) 310 8771 (växel)
1. Allmänt
Kundavtalsvillkoren för idrottsservicens kursverksamhet tillämpas på förfaranden som gäller ledda idrottskurser ordnade av kultur- och fritidssektorn eller idrottsservicen i Helsingfors stad. Kultur- och fritidssektorns samt idrottsservicen i Helsingfors stad erbjuder idrottstjänster och ansvarar för att innehållet i tjänsterna är lagenligt. Idrottsservicen har rätt att ändra på sina tjänster eller innehållet i dem. Idrottsservicen ansvarar inte för en annan serviceproducents tjänster eller innehåll till någon del, inte heller om man kan komma till tjänsten i fråga exempelvis via en länk från idrottsservicens elektroniska tjänster eller på annat sätt. Idrottsservicen ansvarar inte för eventuella skador som orsakas kunderna till följd av användning av felaktig, bristfällig eller flertydig information i tjänsterna. Idrottsservicen ansvarar endast för korrektheten hos informationen i sina egna produkter och tjänster samt för deras kvalitet och funktion.
2. Idrottsservicens e-tjänster
2.1 Identifiering och registrering
För att använda tjänsten måste man vara minst 18 år eller ha intressebevakarens, det vill säga vårdnadshavarens, samtycke. Vid användning av idrottsservicens e-tjänster godkänner kunden kundavtalsvillkoren för ledd kursverksamhet inom idrott och användningsvillkoren för idrottsservicens e-tjänster.
Idrottsservicens e-tjänster innehåller personuppgifter, och behandlingen av dem kräver att kunden identifierar sig innan hen använder tjänsten. Identifieringen i e-tjänsterna sker genom VETUMA-identifiering, där användaren identifierar sig med sina personliga nätbankskoder, mobilcertifikat eller Katso-koder för företag och sammanslutningar.
När du använder tjänsten för första gången blir du ombedd att registrera dig. När du har registrerat dig får du tillgång till en egen ärendemapp.
2.2 Dataskydd
Personuppgifter som samlas in i samband med idrottsservicens kursverksamhet förs in i idrottsservicens kundregister. Registerbeskrivningen och annan information om rättigheter som hänför sig till dataskydd finns på sidan om datasäkerhet och dataskydd på Helsingfors stadskanslis webbplats.
2.3 Tjänstens tillgänglighet
Idrottsservicen ansvarar inte för att tjänsten fungerar avbrottsfritt, felfritt och i rätt tid. Idrottsservicen ansvarar inte för eventuella tekniska problem i tjänsten, avbrott på grund av underhålls- eller installationsåtgärder eller information i tjänsten som förändras eller försvinner på grund av sådana åtgärder, och inte heller för problem, störningar och avbrott i överföringen av information som beror på tredje parter eller skador som orsakas av dem. Idrottsservicen har rätt att avbryta tjänsten på grund av en ändring eller förnyelse i den eller en teknisk orsak som hänför sig till tjänsten eller på grund av iståndsättning, installation eller underhåll i datanätet eller av någon annan motsvarande orsak, eller om lagstiftningen eller någon annan myndighetsföreskrift kräver det. Idrottsservicen begränsar avbrotten så att de blir så korta som möjligt. Om det är möjligt ges information om avbrotten i förväg.
2.4 Rättigheter
Idrottsservicen eller övriga innehållsproducenter eller licensinnehavare har alla rättigheter till idrottsservicens e-tjänster. Serviceproducenten har rätt att när som helst sluta producera idrottsservicens e-tjänster. Information om detta ges på idrottsservicens egen webbplats (www.hel.fi/idrott) i god tid innan tjänsten slutar produceras. Idrottsservicens e-tjänster produceras av Enkora Oy Ltd.
2.5 Kundens rätt att använda tjänsten
När kunden registrerar sig i idrottsservicens e-tjänst i enlighet med dessa användningsvillkor får hen de rättigheter att använda tjänsten som anges i dessa villkor och eventuella tjänstespecifika villkor. Kunden är medveten om att även om man kan ha tillgång till andra serviceproducenters tjänster via tjänsten, så kan användningen av dessa tjänster kräva separat registrering. Närmare information om specifika förutsättningar, begränsningar och rutiner för idrottsservicens tjänster finns på webbplatsen för kultur och fritid/idrottsservicen www.hel.fi/idrott
2.6 Ansvariga instanser
Vetuma: Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori. E-post: vetuma(at)valtori.fi.
Produktion av tjänsten: IBM
Bankidentifiering: Banken ansvarar för identifieringen och betalningen
Produktion av e-tjänsten: Enkora Oy Ltd
E-tjänst som använder identifierings- och betaltjänsten: (Idrottsservicen) Helsingfors stads kultur och fritid
3. Priser
I priserna ingår 10 % moms.
4. Rabattgrupper
För en del av produkterna och tjänsterna inom kursverksamheten beviljas 50 % rabatt till följande kundgrupper:
- barn och unga under 18 år
- studerande
- arbetslösa
- pensionärer
- seniorer över 64 år
- kunder som har ett funktionshinderkort eller specialsimkort eller som deltar i stadens motionsrådgivning eller MealLogger-grupper.
Det rabatterade priset beviljas vid anmälningen till kursverksamheten, och den gäller under en verksamhetsperiod i taget (ca 4 månader). För att få rabatt ska kunden uppge sin ålder vid anmälningen eller bevisa att hen tillhör någon annan av de ovan nämnda rabattgrupperna med hjälp av ett officiellt dokument eller ett kund-/identitetskort i början av verksamhetsperioden. Personer som hör till de nämnda rabattgrupperna har endast rätt till en rabatt, oberoende av hur många av rabattgrupperna de tillhör. Om kunden inte bevisar sin rätt till den sökta rabatten debiteras retroaktivt den saknade andelen på 50 % av det grundläggande priset för kursen.
5. Betalning
Kunden ansvarar för att de uppgifter som uppges vid bokning eller köp av en produkt per telefon eller i idrottsservicens e-tjänster är korrekta. I idrottsservicens e-tjänster kan man betala en bokningsavgift via Nordeas, Danske Banks, Andelsbankens, Aktias, Sp/Pop:s, S-Bankens och Handelsbankens nätbanker. När kunden anmäler sig till en motionskurs och betalar för sitt deltagande via idrottsservicens e-tjänster ska hen bekräfta sin bokning genom att gå tillbaka från nätbanken till idrottsservicens e-tjänster. Kunden ansvarar för att betala för bokningen och återgå till tjänsten. Idrottsservicen ansvarar inte för annullering av bokningar på grund av störningar i betalningen eller på grund av att kunden inte återvänt till e-tjänsten efter betalningen. Vid vissa verksamhetsställen måste kunden ha ett personligt kundkort som kostar 4 euro för att använda idrottstjänster. När kunden betalar för den valda produkten ingås ett bindande avtal mellan kunden och Helsingfors stad. En bokning är giltig endast vid den tid som anges på blanketten.
6. Ändring och annullering av köpta produkter
Gäller för dem som anmält sig senast 31.12.22
Kundens anmälan till en kurs som anordnas av idrottsservicen är bindande. Om en kund måste annullera sitt deltagande i en kurs som ordnas av idrottsservicen och som ännu inte betalats, godkänns annulleringen om kunden inte har deltagit i kursen och annulleringen har gjorts före fakturans förfallodatum. Om en kund måste annullera sitt deltagande i en kurs som ordnas av idrottsservicen och som redan betalats innan kursen börjat, returneras kursavgiften endast i samband med flytt från orten, sjukdom eller dödsfall (mot flyttanmälan eller läkarintyg). Om avgiften betalats dubbelt återbetalas hela avgiften. Som annulleringsavgift debiteras behandlingskostnader (10 euro/behandling av annulleringen). Ingen ersättning betalas om kunden uteblir vid enskilda kurstillfällen eller annullerar sitt deltagande efter att kursen börjat. Om man vill annullera eller flytta en bokning av något av ovan nämnda skäl ska man meddela idrottsservicen om det skriftligen på adressen liikuntakurssit@hel.fi eller telefonnummer 09 310 87501.
Idrottsservicen har rätt att ändra på sina tjänster eller innehållet i dem. Enstaka timmar som annullerats under en säsong ersätts inte (exempelvis om ledaren blir sjuk eller på grund av andra orsaker som är oberoende av idrottsservicen).
De nya kundavtalsvillkoren i punkt 6 gäller för kunder som anmält sig efter 1.1.2023.
6.1. Ändring och annullering av köpta produkter
Kundens anmälan till en kurs som anordnas av idrottsservicen är bindande.
6.2. Kundens rätt att avboka en tur
En plats på en kurs ska annulleras senast 7 dagar före kursen. Om kursplatsen annulleras senare eller mitt under kursen, återbetalas inte kursavgiften. Man kan anhålla om återbetalning på grund av avbruten kurs endast i undantagsfall, exempelvis vid en flytt från orten, sjukdom eller dödsfall (mot flyttanmälan eller läkarintyg).
Om avgiften betalats dubbelt återbetalas hela avgiften.
Ingen ersättning betalas om kunden uteblir vid enskilda kurstillfällen eller annullerar sitt deltagande efter att kursen börjat. Om man vill annullera eller flytta en bokning av något av ovan nämnda skäl ska man meddela idrottsservicen om det skriftligen på adressen liikuntakurssit@hel.fi eller telefonnummer 09 310 87501.
Idrottsservicen har rätt att ändra på sina tjänster eller innehållet i dem. Enstaka timmar som annullerats under en säsong ersätts inte (exempelvis om ledaren blir sjuk eller på grund av andra orsaker som är oberoende av idrottsservicen).
7. Övriga villkor
Idrottsservicen behandlar kundernas uppgifter i enlighet med idrottsservicens registerbeskrivning, som finns på adressen Helsingin kaupungin rekisteriselosteet / Helsingfors stads registerbeskrivningar / The City of Helsinki’s file descriptions. Registerbeskrivningen för idrottsservicens e-tjänster finns i punkten om idrottstjänster och Enkora-systemets kundregister.