Ladattavan asiakaskortin sopimusehdot
Ladattavan asiakaskortin ja kassapisteellä myytävien tuotteiden sopimusehdot, voimassa 1.4.2025 alkaen
1. Yleiset myyntiehdot
Asiakassopimusehdot ovat myyntiehdot asiakkaan ja palveluntarjoajan välisessä kaupassa. Suorittaessaan maksun palveluista, asiakas hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä. Sopimus syntyy, kun asiakas on suorittanut maksun ja palveluntarjoaja on sen vahvistanut. Palveluntarjoaja tiedottaa muutoksista asiakassopimusehdoissa viimeistään yhtä (1) kuukautta ennen muutosten voimaan astumista.
2. Rekisteröityminen ja henkilötietojen käsittely
Palveluiden käyttäminen edellyttää rekisteröitymisen (poikkeuksena kertamaksut), jossa muodostuu henkilökohtainen asiakastili. Ostetut tuotteet ladataan henkilökohtaiselle asiakastilille, johon liitetään asiakaskortti. Asiakaskortin saa asiakaspalvelusta henkilöllisyytensä todentamalla. Henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot löytyvät tietosuojaselosteesta, joka on saatavilla kaupungin internetsivuilla hel.fi (https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/Kaupunginkanslia/Rekisteriselosteet/Kuva/Liikuntapalvelujen%20asiakasrekisteri.pdf).
3. Kuukausi- ja sarjakortit ovat henkilökohtaisia
Sarja- ja kausituotteet ladataan asiakaskortille. Asiakaskortti on maksullinen ja sille ladataan kaikki ostetut kausi- ja sarjatuotteet. Kortilla pääsee leimauksen jälkeen kulkemaan kulkuporteista tai ovista liikuntapaikkaan. Asiakaskorttia ja sen sisältämiä tuotteita ei saa luovuttaa toisen käyttöön. Jos asiakaskortin väärinkäyttöä epäillään, henkilökunnalla on oikeus tarkistaa asiakkaan henkilöllisyys perustellussa tapauksessa. Tarkistukset tehdään aina asiakkaan yksityisyyttä kunnioittaen ja vain väärinkäytöksen selvittämiseksi. Esimerkiksi alennuksiin liittyvien ehtojen täyttymistä voidaan tarvittaessa tarkistaa ostohetkellä.
Väärinkäyttö voi johtaa määräaikaiseen käyttökieltoon tai, toistuvissa tapauksissa, asiakaskortin ja siihen liitettyjen tuotteiden mitätöimiseen ilman korvausta.
4. Henkilöllisyystodistuksen tarkastaminen
Palveluntarjoajalla on oikeus pyytää asiakkaalta henkilöllisyystodistus seuraavissa tilanteissa:
- Väärinkäytösepäilyt: Kun on perusteltu syy epäillä, että asiakaskorttia käyttää joku muu kuin kortinhaltija.
- Alennusoikeuden varmentaminen: Alennushintaisten tuotteiden ostamisen yhteydessä asiakas on velvollinen esittämään alennukseen oikeuttavan todistuksen (esim. opiskelija- tai eläkeläiskortti) ja pyydettäessä henkilöllisyystodistuksen. Alennushintaiset liput ja kortit (esim. lasten ja nuorten hinnat) myönnetään vain asiakkaille, jotka täyttävät kyseisen asiakasryhmän ikävaatimukset. Henkilökunnalla on oikeus pyytää henkilöllisyyden todistamista, jos asiakkaan ikä ei ole ilmeinen. Hyväksyttäviä todistuskeinoja ovat virallinen henkilöllisyystodistus (passi, henkilökortti, ajokortti), Kela-kortti, vastaanottokeskuksen asiakaskortti tai huoltajan kirjallinen vahvistus. Mikäli asiakas ei voi todistaa ikäänsä hyväksyttävällä tavalla, peritään aikuisen hinta.
- Maksutapojen varmentaminen: Jos maksuväline on henkilökohtainen (esim. liikuntasetelit).
Jos asiakas ei esitä pyydettyä henkilöllisyystodistusta, palveluntarjoajalla on oikeus estää palvelun käyttö, kieltäytyä myymästä alennushintaista tuotetta tai peruuttaa epäasianmukaisesti myönnetty alennus.
5. Voimassaoloaika
Tuotteiden voimassaoloaika ja käyttöaika vaihtelevat tuotteittain.
Tiettyyn kauteen sidotut tuotteet, (kuten Vimma-liikunta, Puhti-liikunta, Alueliikunta) ovat voimassa kyseisen kauden alkupäivästä loppupäivään.
Tiettyyn tapahtumaan ostetut tuotteet ovat voimassa kyseisen tapahtuman aikana.
Kertasisäänpääsy ja muut vastaavat kertamaksulliset tuotteet ostetaan sisäänpääsyn yhteydessä eivätkä ne ole käytettävissä muina ajankohtina.
10 kerran tuotteiden voimassaoloaika on 2 vuotta (730 pv) ostopäivästä. Yksittäinen käyntikerta oikeuttaa yhteen (1) sisäänpääsyyn.
1 kuukauden tuote on käytettävissä 30 päivää ensimmäisestä leimauksesta (=aktivointi). Tuote tulee aktivoida ja käyttää kokonaisuudessaan loppuun 2 vuoden (730 pv) sisällä ostopäivästä. Yksi (1) sisäänpääsy vuorokaudessa.
4 kuukauden tuote on käytettävissä 120 päivää ensimmäisestä leimauksesta (=aktivointi). Tuote tulee aktivoida ja käyttää kokonaisuudessaan loppuun 2 vuoden (730 pv) sisällä ostopäivästä. Yksi (1) sisäänpääsy vuorokaudessa.
Arkipäivätuote on käytettävissä 6kk = 182 päivää tai 12kk = 365 päivää arkisin kello 11-15 välisenä aikana ensimmäisestä leimauksesta (=aktivointi). Tuote tulee aktivoida ja käyttää
kokonaisuudessaan loppuun 2 vuoden (730 pv) sisällä ostopäivästä. Yksi (1) sisäänpääsy vuorokaudessa.
Erityisuimakortti on käytettävissä 12 kuukautta = 365 päivää ostopäivästä. Erityisuimakortti aktivoituu ostohetkellä. Yksi (1) sisäänpääsy vuorokaudessa.
Tarkista sisäänpääsyoikeuden kesto omalla liikuntapaikallasi.
6. Palveluiden käyttö
10 kerran, 1 kuukauden ja 4 kuukauden tuotteita voi käyttää saman sekä edullisempien hintaryhmien liikuntapaikoissa.
Tuotteiden käyttöpaikat ja voimassa olevat hinnastot määritellään kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Ajantasainen lista käyttöpaikoista ja käyttöajoista on saatavilla Helsingin kaupungin internetsivuilta hel.fi. Asiakkaan tulee tarkistaa kortin käyttöpaikat ja käyttöajat tuotetta ostaessaan.
7. Asiakaskortin katoaminen
Jos asiakaskortti häviää, asiakkaan tulee ilmoittaa siitä liikuntapaikalle välittömästi. Palveluntarjoaja sulkee hävinneen kortin ja siirtää tuotteet uudelle kortille. Uudesta asiakaskortista peritään voimassa olevan hinnaston mukainen asiakaskorttimaksu.
8. Tarjoukset
Tarjouksilla tai kampanjoilla voi olla eriävät käyttöehdot tai poikkeava voimassaoloaika. Tarjouksia ei voi yhdistää, ellei kampanja tai tarjous ehdoissaan määrittele toisin.
9. Hyvitykset ja tuotemuutokset
Tuotteilla ei ole palautus- eikä peruutusoikeutta. Liikuntapaikalta ostetussa tuotteessa ei ole lakisääteistä velvollisuutta asiakaspalautusten hyväksymiseen tai kadonneiden korttien korvaamiseen. Kadonneista korteista tarkemmin kohdassa 7. Asiakaskorttimaksua ei palauteta.
Käyttämätön tuote voidaan vaihtaa hinnaltaan vastaavaan tuotteeseen asiakkaan pyynnöstä. Vaihto ei vaikuta tuotteen alkuperäiseen voimassaoloaikaan (tuotteiden voimassaoloajasta tarkemmin kohdassa 5).
Alennushintaan oikeuttavat todistukset pitää esittää ostohetkellä. Takautuvasti alennuksia ei myönnetä eikä hyvitetä.
Juhlapyhinä, kesällä, huoltotaukojen aikana ja muina poikkeuspäivinä liikuntapaikkojen aukioloajoissa on muutoksia. Palveluntarjoaja ei hyvitä tuotteisiin lisäaikana tai rahallisesti suunniteltuja remontteja, huoltotaukoja, juhlapyhiä, kesätaukoja tai yksittäisiä poikkeuspäiviä (mm. henkilöstön kehittämispäivät, tapahtumat, tms.), jolloin liikuntapaikat ovat suljettuina. Tuotteita on mahdollista käyttää muissa saman hintakategorian toimipisteissä (katso kohta 6), jos yksittäinen toimipiste ei ole käytettävissä. Palveluntarjoaja ei myöskään hyvitä sähkökatkoksesta, ukkosesta, yksittäisen palvelun tai tilan käyttöesteestä tai muusta pakottavasta esteestä mahdollisesti keskeytyviä palveluja.
10. Tuotteen tauottaminen
10 kerran, 1 kuukauden, 4 kuukauden tuotteen, Arkipäivätuotteen ja Erityisuimakortin voi tauottaa yhden (1) kerran asiakkaan pyynnöstä tuotteen voimassaoloaikana. Omavalintaisen tauotuksen minimiaika on 14 vuorokautta ja maksimiaika on 2 vuotta (730 vuorokautta). Tauko hyvitetään asiakaspalvelussa ensimmäisellä käyntikerralla tauon jälkeen. Tauotusta on pyydettävä viipymättä käyttökatkon/tauon päättyessä. Takautuvasti tauotusta ei myönnetä, jos pyyntö esitetään merkittävästi tauon päättymisen jälkeen. Tiettyyn kauteen (esim. kevätkausi, jne.) sidottuja tuotteita ei voi tauottaa. Tauottaminen on ainoa keino pidentää tuotteen voimassaoloa. Jos asiakas on jo käyttänyt tauotusmahdollisuuden, tuotteen voimassaoloa ei pidennetä muusta syystä, mukaan lukien sairastuminen tai muu henkilökohtainen syy.
11. Määräaikainen käyttökielto ja tuotteiden mitätöiminen
Henkilökunnalla on oikeus estää palveluiden käyttö ja poistaa asiakas liikuntapaikasta seuraavissa tilanteissa:
- Väärinkäytökset: Asiakas käyttää asiakaskorttia tai palveluita sopimusehtojen tai järjestyssääntöjen vastaisesti (esim. kortin luovuttaminen toiselle henkilölle).
- Rikkomukset: Asiakas rikkoo järjestyssääntöjä, aiheuttaa häiriötä tai vaarantaa muiden asiakkaiden turvallisuuden.
Vakavien tai toistuvien sopimusehtojen, järjestyssääntöjen tai muun väärinkäytöksen seurauksena palveluntarjoajalla on oikeus mitätöidä ostettu tuote ilman ostosumman palauttamista sekä määrätä asiakkaalle väliaikainen palvelun käyttökielto.
Mitätöinti ja käyttökielto tehdään tapauskohtaisen arvioinnin perusteella, ja asiakasta informoidaan päätöksestä kirjallisesti.
12. Palvelun käytettävyys
Liikuntapalvelu ei vastaa palvelun keskeytyksettömästä, oikea-aikaisesta eikä virheettömästä toiminnasta. Liikuntapalvelu ei vastaa palvelussa mahdollisesti ilmenevistä teknisistä ongelmista, huolto- tai asennustoimista johtuvista keskeytyksistä tai niiden aiheuttamista palveluun sisältyvän tai muun tiedon muuttumisesta tai katoamisesta eikä kolmansista osapuolista johtuvista tiedonsiirto-ongelmista, -häiriöistä tai -katkoksista eikä niiden aiheuttamista vahingoista. Liikuntapalveluilla on oikeus keskeyttää palvelu sen muutoksen, uudistuksen tai palveluun liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai huoltotyön tai muun vastaavan syyn vuoksi tai mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää. Liikuntapalvelu rajoittaa keskeytyksen mahdollisimman lyhytkestoiseksi. Keskeytyksestä ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen.