Kundavtalsvillkor
Kundavtalsvillkor för det laddningsbara kundkortet, gäller till 31.3.2025
1. Månads- och seriekorten är personliga
Serie- och månadsprodukterna laddas på kundkortet. Kundkortet (smartkort) kostar 4,00 euro. På kortet laddas samtliga säsongs-, månads- och serieprodukter som köps. Efter stämpling kan du med kortet gå genom porten/dörren direkt till idrottsplatsen.
2. Giltighetstid
Varje serieprodukt är giltig två år från inköpsdatumet, och ska användas i sin helhet inom giltighetstiden. Giltighetstiden för säsongsprodukterna är följande: 1 mån. = 30 dagar, säsong på 4 mån. = 120 dagar från den första användningen, den årliga friluftsbadsäsongen varar från öppningsdatumet till stängningsdatumet. Med månads- och säsongsprodukterna ett (1) inträde per dygn. Kontrollera inträdesrätten på den egna idrottsplatsen.
3. Bruksanvisningar för kundkort
Vid porten/dörren ska du visa upp kortet vid kortläsaren, och om det finns en gällande produkt till önskad tjänst på kortet hör du en signalton och kan öppna porten/dörren till idrottsplatsen. Man kan eventuellt betala en annan persons inträde med seriekort genom att uträtta ärendet i kassan på idrottsplatser med kassa. Betalning av flera personers inträde med seriekort beror på den användningsbara produkten, kundgruppen och betalningssättet, med vilket produkten ursprungligen har inköpts.
4. Användning av tjänster
Du kan använda tjänsten som laddats på kortet där du köpt tjänsten samt på idrotts- och motionsplatser i lägre priskategorier (Georgsgatans, Östra centrums, Jakobacka och Britas simhall, friluftsbaden, Ladugårdens idrottshall, Sportkvarnen och Tölö sporthall, motions- och styrketräningssalar samt konstisbanor) (gäller inte vid friluftsbaden under sommaren 2020 på grund av corona-begränsningarna). Kontrollera
var kortet kan användas när du köper produkten. Personalen har rätt att i samband med missbruk och brott mot ordningsreglerna förhindra användning av tjänsterna.
5. Assistenters inträde till Helsingfors stads idrottsplatser
När kunden har rätt till en personlig assistent har även assistenten rätt till gratis inträde till Helsingfors stads idrottsplatser. Kunden kan bes bevisa sitt behov av assistent. Rätten till en personlig assistent kan bevisas med social- och hälsovårdsväsendets beslut eller med ett separat kort varav beslutet framgår eller med EU:s handikappkort med A-identifikation,
samt med HRT:s kort ”rätt till ledsagare”. Assistenterna får också delta gratis i Helsingfors stads instruerade motionspass. Specialbadkort 2 och 3 förpliktar till närvaro av en assistent/assistenter.
6. Betalning
Produkterna kan betalas med kontanter, bankkort, kreditkort utfärdade av Nets Ab, ePassi, EazyBreak, SmartumPay, MyEdenred, Ticket Mind & Body-kort och med följande motionssedlar: Smartum Ab:s motions- och kultursedlar samt Kultursedlar eller Saldokort, Nets Ab:s Virike-sedlar samt Tyky-motionssedlar utfärdade av RJ-Kuntoseteli Oy. Andra personers inträde eller seriekort kan inte betalas med motions- och kultursedlar, motionspengsapplikationer eller -kort. Avgifterna och prislistorna för Helsingfors stads idrottstjänster finns på
https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajantoimiala/fi/palvelut/liikunta-ja-ulkoilu/maksut/ .
7. Försvunnet kort
Meddela idrottsplatsen omedelbart om ditt kort försvinner. Vi kan spärra det försvunna kortet och
överföra produkterna på ett nytt kort. Det nya kortet kostar 4,00 euro.
8. Erbjudanden
Olika erbjudanden kan inte kombineras. Rabattprocenter eller rabattbelopp i euro gäller endast normalprissatta produkter, inte produkter i rabattprisgrupper eller redan rabatterade produkter. Kampanjprodukter och rabatterade produkter kan ha avvikande giltighetstider.
9. Återbetalningar och produktändringar
Byten och ändringar av produkter behandlas från fall till fall. Vid allvarlig sjukdom eller annat motsvarande träningshinder ska du omedelbart begära om en träningspaus. Ingen kreditering beviljas i efterhand. Avgifter för kundkort återbetalas inte.
10. Åldersgränser för olika tjänster
Barn under 7 år och icke simkunniga personer ska åtföljas av en simkunnig person som har fyllt 15 år. Barn över 7 år ska använda omklädningsrummen för det egna könet. För att få simma i 25- och 50-metersbassängen eller i bassängen med hoppställningar, ska personen kunna simma minst 25 m i ett sträck. För att den allmänna säkerheten kan garanteras är åldersgränsen till gymmet och de instruerade lektionerna 15 år. På grund av sin egen säkerhet har barn under 15 år
inget inträde till gymmet.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar.
Avtalsvillkor för det laddningsbara kundkortet och produkter som säljs vid kassan, giltig från 1.4.2025
1. Allmänna försäljningsvillkor
Kundavtalsvillkoren är försäljningsvillkor för köp mellan en kund och en tjänsteleverantör. Genom att utföra en betalning för tjänsterna godkänner kunden villkoren och förbinder sig att följa dem. Avtalet har ingåtts när kunden har utfört betalningen och tjänsteleverantören har bekräftat den. Tjänsteleverantören informerar om ändringar i kundavtalsvillkoren minst en (1) månad innan ändringarna träder i kraft.
2. Registrering och behandling av personuppgifter
För att använda tjänsterna måste du registrera dig (gäller inte engångsbetalningar) för att skapa ett personligt kundkonto. Köpta produkter laddas på det personliga kundkontot, och till kundkontot hör ett kundkort. Du får kundkortet från kundservicen genom att styrka din identitet. Information om behandlingen av personuppgifter finns i integritetspolicyn, som finns tillgänglig på stadens webbplats hel.fi (https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/Kaupunginkanslia/Rekisteriselosteet/Kuva/Idrottstj%C3%A4nsternas%20klientregister.pdf).
3. Månads- och seriekorten är personliga
Serie- och säsongsprodukter laddas på kundkortet. Kundkortet är avgiftsbelagt och laddas med alla köpta säsongs- och serieprodukter. När kortet har stämplats kan du passera genom grindar eller dörrar till en idrottsplats. Kundkortet och produkterna på det får inte överlåtas till en annan person. Om det finns misstanke om att kundkortet missbrukas har personalen rätt att i motiverade fall kontrollera kundens identitet. Kontrollerna utförs alltid med respekt för kundens privatliv och endast för att utreda om kortet missbrukas. Till exempel kan personalen vid behov kontrollera om villkoren för rabatter uppfylls vid köptillfället.
Missbruk kan leda till tillfällig avstängning eller, om missbruket upprepas, till att kundkortet och produkterna på det ogiltigförklaras utan ersättning.
4. Kontroll av identitetsbevis
Tjänsteleverantören har rätt att be kunden att identifiera sig i följande situationer:
1. Misstankar om missbruk: När det finns skälig anledning att misstänka att kundkortet används av någon annan än kortinnehavaren.
2. Kontroll av rätten till rabatt: Vid köp av rabatterade produkter är kunden skyldig att uppvisa ett bevis på att hen är berättigad till rabatten (till exempel studie- eller pensionärskort) och på begäran ett identitetsbevis. Rabatterade biljetter och kort (till exempel barn- och ungdomspriser) beviljas endast till kunder som uppfyller ålderskraven för kundgruppen i fråga. Personalen har rätt att be om identitetsbevis om kundens ålder inte är uppenbar. Bevis som godkänns är officiella identitetsbevis (pass, personkort eller körkort), FPA-kort, kundkort från en mottagningscentral eller en skriftlig bekräftelse från en vårdnadshavare. Om kunden inte kan bevisa sin ålder på ett godtagbart sätt, debiteras vuxenpriset.
3. Kontroll av betalningsmetoder: Om betalningsmedlet är personligt (till exempel motionssedlar).
Om kunden inte visar upp identitetsbeviset som efterfrågas har tjänsteleverantören rätt att förhindra användningen av tjänsten, vägra att sälja produkten till det rabatterade priset eller återkalla en rabatt som beviljats på felaktiga grunder.
5. Giltighetstid
Produkternas giltighetstid och användningstid varierar från produkt till produkt.
Produkter som är kopplade till en viss säsong (till exempel Vimma-motion, Puhti-motion och Förortsmotion) gäller från startdatumet till slutdatumet för säsongen i fråga.
Produkter som köpts för ett specifikt evenemang är giltiga under det evenemanget.
Engångsinträde och andra liknande produkter med engångsavgift köps vid inträdet och kan inte användas vid andra tidpunkter.
10-gångersprodukter är giltiga i 2 år (730 dagar) från inköpsdatumet. En besöksgång ger rätt till ett (1) inträde.
1-månadersprodukter är tillgängliga i 30 dagar efter den första stämplingen (= aktivering). Produkten måste aktiveras och användas upp inom 2 år (730 dagar) från inköpsdatumet. Ett (1) inträde per dag.
4-månadersprodukter är tillgängliga i 120 dagar från den första stämplingen (= aktivering). Produkten måste aktiveras och användas upp inom 2 år (730 dagar) från inköpsdatumet. Ett (1) inträde per dag.
Vardagsprodukter är tillgängliga i 6 månader = 182 dagar eller 12 månader = 365 dagar på vardagar mellan klockan 11 och 15 från den första stämplingen (= aktivering). Produkten måste aktiveras och användas
upp inom 2 år (730 dagar) från inköpsdatumet. Ett (1) inträde per dag.
Specialsimkort är giltiga i 12 månader = 365 dagar från inköpsdatumet. Specialsimkortet aktiveras vid köptillfället. Ett (1) inträde per dag.
Kontrollera hur länge rätten till inträde gäller på din idrottsplats.
6. Användning av tjänster
10-gångersprodukter, 1-månadsprodukter och 4-månadersprodukter kan användas på idrottsplatser som tillhör samma och lägre prisgrupper.
Användningsställen och gällande prislistor för produkterna fastställs i enlighet med prislistan som gäller vid tillfället. En aktuell lista över användningsställen och användningstider finns på Helsingfors stads webbplats hel.fi. Kunden bör kontrollera användningsställena och användningstiderna för kortet när hen köper produkten.
7. Borttappat kundkort
Om kundkortet försvinner ska kunden omedelbart informera idrottsplatsen. Tjänsteleverantören stänger det borttappade kortet och överför produkterna till ett nytt kort. För ett nytt kundkort debiteras en kundkortsavgift enligt gällande prislista.
8. Erbjudanden
Erbjudanden eller kampanjer kan ha olika användarvillkor eller avvikande giltighetsperioder. Erbjudanden kan inte kombineras om inte annat anges i villkoren för kampanjen eller erbjudandet.
9. Ersättning och produktförändringar
För produkterna finns ingen rätt till retur eller annullering. Det finns ingen laglig skyldighet att godkänna kundreturer eller ersätta förlorade kort när de köps från en idrottsplats. För mer information om förlorade kort, se punkt 7. Kundkortsavgiften återbetalas inte.
En oanvänd produkt kan på kundens begäran bytas ut mot en produkt med motsvarande pris. Bytet påverkar inte produktens ursprungliga giltighetstid (se punkt 5 för mer information om giltighetstiden för produkterna).
Bevis som berättigar till rabatt måste uppvisas vid köptillfället. Rabatter beviljas eller ersätts inte retroaktivt.
På helgdagar, på sommaren, under underhållsavbrott och andra avvikande dagar kan öppettiderna på idrottsplatserna ändras. Tjänsteleverantören ger inte ersättning i form av extra tid på produkterna eller pengar för planerade renoveringar, underhållsavbrott, helgdagar, sommaruppehåll eller enskilda avvikande dagar (till exempel utvecklingsdagar för personalen, evenemang osv.) som gör att idrottsplatserna är stängda. Produkterna kan användas på andra verksamhetsställen i samma priskategori (se punkt 6) om ett enskilt verksamhetsställe inte är tillgängligt. Tjänsteleverantören ersätter inte heller eventuella avbrott i tjänsterna som beror på strömavbrott, blixtnedslag, att en enskild tjänst eller lokal inte kan användas eller något annat tvingande hinder.
10. Pausa en produkt
På kundens begäran kan 10-gångersprodukter, 1-månadsprodukter, 4-månadersprodukter, vardagsprodukter och specialsimkort pausas en (1) gång under giltighetstiden för produkten. Minimiperioden för en självvald paus är 14 dagar och maximiperioden är 2 år (730 dagar). Pausen ersätts i kundservicen vid det första besöket efter pausen. En paus måste begäras utan dröjsmål vid slutet av avbrottet/pausen. En paus beviljas inte retroaktivt om begäran görs långt efter att pausen tagit slut. Produkter som är bundna till en viss säsong (till exempel vårsäsongen osv.) kan inte pausas. Det enda sättet att förlänga giltigheten för en produkt är att pausa den. Om kunden redan har utnyttjat möjligheten att pausa produkten, förlängs inte produktens giltighetstid av någon annan anledning, inklusive sjukdom eller andra personliga skäl.
11. Tillfällig avstängning och ogiltigförklaring av produkter
Personalen har rätt att förhindra användningen av tjänsterna och avlägsna kunder från idrottsplatsen i följande situationer:
1. Missbruk: Kunden använder kundkortet eller tjänsterna i strid med avtalsvillkoren eller ordningsreglerna (till exempel genom att ge kortet till en annan person).
2. Överträdelser: Kunden bryter mot ordningsreglerna, orsakar störningar eller äventyrar andra kunders säkerhet.
Till följd av allvarliga eller upprepade brott mot avtalsvillkoren, ordningsreglerna eller annat missbruk har tjänsteleverantören rätt att ogiltigförklara köpet av produkten utan att återbetala priset och att tillfälligt förbjuda kunden att använda tjänsten.
Ogiltigförklaring och förbud att använda tjänsten baseras på en bedömning från fall till fall och kunden informeras om beslutet skriftligen.
12. Tjänstens användbarhet
Idrottsservicen ansvarar inte för att tjänsten fungerar oavbrutet, i rätt tid eller felfritt. Idrottsservicen ansvarar inte för eventuella tekniska problem, avbrott på grund av underhålls- eller installationsarbete eller ändringar i eller förlust av information i tjänsten eller annan information som orsakas av dem, eller för problem med dataöverföring, störningar eller avbrott som orsakas av tredje part eller för skador som orsakas av dem. Idrottstjänsterna har rätt att avbryta tjänsten på grund av att den ändras eller förnyas eller en teknisk orsak som hänför sig till tjänsten, eller på grund av reparation, installation eller underhåll av telekommunikationsnätet eller andra liknande orsaker, eller om det krävs enligt lag eller en annan myndighetsbestämmelse. Idrottsservicen begränsar avbrottet till kortast möjliga tid. Om möjligt meddelas avbrottet i förväg.