Ofta frågat om specialsimkortet
Kriterierna för beviljande av specialsimkort förnyades 2024. På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna om förnyelsen och dess konsekvenser samt andra vanliga frågor.
Varför ändrades kriterierna för beviljande av specialsimkort?
Det primära syftet med ändringen är att garantera jämlik behandling av stadsborna. I fortsättningen behöver man inte heller visa hälsouppgifter som omfattas av integritetsskyddet för idrottstjänsterna för att få ett specialsimkort.
Varför kan man i och med förnyelsen inte längre bevisa rätten till specialsimkort med enskilda diagnoser?
Syftet med förnyelsen är att stadsborna ska behandlas jämlikt när specialsimkort beviljas oberoende av diagnos. Med de förnyade kriterierna för beviljande är det i fortsättningen möjligt att ha ett specialsimkort oberoende av vilken sjukdom eller skada personen har i bakgrunden.
Jag är inte berättigad till ett specialsimkort. Vilka andra förmånliga alternativ har jag för vattenmotion?
Barn under sju år kan använda stadens simhallar och friluftsbad avgiftsfritt. Sommaren 2025 får även barn och unga i åldern 7–19 år i Helsingfors avgiftsfritt tillträde till friluftsbaden i Helsingfors med Jässari-kortet.
Det förmånligaste alternativet till stadens simhallar för vuxna är vardagsprodukten som började säljas den 1 april 2025, med vilken man kan simma mellan kl. 11 och 15. Vardagsprodukten gäller också för de gym och gymnastiksalar som staden förvaltar. Om du också vill motionera på morgonen eller kvällen är den förmånligaste produkten säsongsprodukten för fyra månader. Säsongskortet för simhall eller friluftsbad gäller också för de gym och gymnastiksalar som staden förvaltar. Kunder som hör till rabattgrupper (t.ex. barn, seniorer, studerande) får en kännbar rabatt på säsongsprodukten på fyra månader.
Helsingfors idrottstjänsters prislista
Läs mer om vardagsprodukten
Partnerhallarna (Urheiluhallit Oy, Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu) har också olika möjligheter för olika målgrupper om du föredrar att besöka deras simhallar.
Hur kan jag i fortsättningen ta med assistenten om specialsimkorten (EUK2 och EUK3) som berättigar till assistent försvinner?
EUK2 var ett specialsimkort som berättigade till en assistent och EUK3 berättigade till två assistenter. Dessa slutade användas från och med den 1 mars 2024.
Rätt till assistent ingår automatiskt i Helsingfors specialsimkort som gäller i fortsättningen. Behovet av assistent verifieras i simhallens kassa vid varje besök. Assistenten får passerrätt för besöket vid simhallens kassa.
Varför slutade man använda specialsimkorten (EUK2 / EUK3) som berättigade till assistent?
Vid förnyelsen av specialsimkorten har vi strävat efter att förenhetliga assistentpraxisen och vi vill att de ska tjäna de individuella assistentbehoven bättre. De tidigare specialsimkorten som berättigade till assistent hade strikta regler gällande assistenterna, vilket ofta inte betjänade alla som behövde assistent på bästa möjliga sätt. I den förnyade praxisen kräver vi inte längre att assistenten är närvarande vid varje simbesök, och assistenten behöver inte nödvändigtvis vara av samma kön som den som får assistans, om kunden inte behöver assistenten i dusch- och omklädningsrummen. Assistentpraxis kommer alltså att vara samma som för kunder som inte har specialsimkort och kunden kan mer individuellt definiera i vilka rum och på vilket sätt hen behöver assistenten.
Dessutom utvidgas praxisen för rätt till assistent. Rätt till assistent ingår automatiskt i Helsingfors specialsimkort som gäller i fortsättningen. Behovet av en assistent verifieras vid entrén i simhallens kassa. Assistenten får passerrätt för besöket vid simhallens kassa.
Vad är ett stamkort och hur skiljer det sig från ett specialsimkort?
Stamkortet har varit en köprätt för att skaffa specialsimkort enligt de kriterier för beviljande som gällde fram till den 29 februari 2024. Specialsimkortet är en säsongsprodukt för vattenmotion.
Jag har ett stamkort som är giltigt – kan jag köpa simtid tills stamkortet går ut?
Stamkortspraxisen har varit ett bakgrundsarrangemang som syftar till att underlätta kundens ärendehantering i situationer med specialsimkort. I praktiken har detta varit en anteckning i vårt system om att kunden har uppvisat ett intyg över tidigare kriterier som gällde för beviljande av specialsimkort, och att kunden har rätt att köpa simtid medan samma kriterier gäller. På grund av arrangemanget har man inte behövt visa upp ett intyg för köp av specialsimkort varje år. Eftersom kriterierna för beviljande ändrades helt och hållet försvinner också köprätten enligt de gamla kriterierna.
Förnyelsen av specialsimkorten påverkar inte de simprodukter man redan köpt för året – de får användas helt normalt. Vid nästa köptillfälle ska alla kunder med specialsimkort verifiera sin rätt till specialsimkort enligt de nya kriterierna. De gamla stamkorten makuleras alltså vid förnyelsen, så att kriterierna för beviljande är lika för alla efter förnyelsen.
Varför behölls synskadekortet om diagnoserna inte längre godkänns som kriterium för beviljande?
En synskada är inte en enskild diagnos, utan ett överbegrepp för funktionsnedsättning som rör synsinnet, på samma sätt som till exempel en rörelseskada berättar att en persons rörelseförmåga har försämrats.
Synskadekortet har valts ut som intyg därför att grunden för beviljande av specialsimkort i fortsättningen är betydande funktionsnedsättning till följd av en skada eller långvarig sjukdom. Synskadekortet beviljas med ett läkarintyg som påvisar att synskadans invaliditetsgrad är minst 50 procent. En synskada med en invaliditetsgrad på 50 procent klassificeras som en betydande funktionsnedsättning. Eftersom specialsimkortet i fortsättningen beviljas personer med betydande funktionsnedsättning godkänns synskadekortet som intyg, eftersom det påvisar att personen har en betydande funktionsnedsättning.
Kriterierna för specialsimkortet ändrades. Var kan jag lämna tillbaka kortet och får jag tillbaka avgiften på fyra euro?
Kortet är personligt och behöver inte återlämnas. Avgiften på fyra euro för kundkortet återbetalas inte i enlighet med villkoren i kundavtalet. Du kan återlämna kortet till idrottsanläggningen om du vill, men du kan också byta ut det avgiftsfritt mot ett kundkort för idrottstjänsterna om du vill skaffa någon annan säsongsprodukt.
Jag har tappat bort mitt specialsimkort. Hur skaffar jag ett nytt kort?
Du kan skaffa ett nytt kort på något av de försäljningsställen som säljer specialsimkortet genom att bevisa din identitet. Observera att du måste betala kundkortsavgiften på fyra euro igen. Den redan betalda passerrätten för specialsimkortet uppdateras till det nya kortet.
Var kan jag kontrollera giltighetstiden för mitt specialsimkort?
Om du inte har möjlighet att besöka simhallen för att kontrollera giltighetstiden, kan du fråga om detta på servicenumret för specialsimkort, tfn 09 310 875 09 (telefontider måndagar och torsdagar kl. 14–16), eller per e-post på adressen erityisuimakortti(at)hel.fi.
Jag har ett specialsimkort. Jag behöver dock en assistent som följer med mig till hallen. Hur gör jag?
I ett gällande Helsingfors specialsimkort ingår rätt till assistent i simhallar och friluftsbad som ägs av Helsingfors stad, Urheiluhallit Oy, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu och Lauttasaaren yhteiskoulu. Behovet av assistent verifieras i simhallens eller friluftsbadets kassa vid varje besök. Assistenten får passerrätt för besöket vid simhallens kassa.
Jag har ett specialsimkort, men min assistent och jag är av olika kön. Kan jag simma med min assistent?
Kunder i skolåldern och äldre som behöver en assistent i omklädnings- eller duschrummet ska vara av samma kön som kortinnehavaren, om simhallen inte har ett unisex-omklädningsrum (= samma omklädningsrum för olika kön). En kund som inte behöver en assistent i omklädnings- och duschrummen behöver inte vara av samma kön som sin assistent.
Följande simhallar har ett unisex-omklädningsrum, som kan användas med en assistent av motsatt kön:
- Östra centrums simhall (ingen bastu)
- Britas simhall (endast för en kund och en assistent åt gången)
- Tölös simhall (ingen bastu)
- Backasbrinkens simhall (ingen bastu)
- Nordsjös simhall (bokas separat).
Mitt barn har rätt till specialsimkort. Hur ansöker jag om kortet för barnet och hur får föräldern följa med?
Barn över 7 år kan skaffa specialsimkort enligt samma kriterier som vuxna. Observera att alla barn under 7 år simmar avgiftsfritt i Helsingfors stads simhallar.
Föräldern får följa med barnet om barnet har behov av en assistent. I ett gällande Helsingfors specialsimkort ingår rätt till assistent i simhallar och friluftsbad som ägs av Helsingfors stad, Urheiluhallit Oy, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu och Lauttasaaren yhteiskoulu. Behovet av assistent verifieras i simhallens eller friluftsbadets kassa vid varje besök. Assistenten får passerrätt för besöket vid simhallens kassa.