Ofta frågat om specialsimkortet
Varför förnyades kriterierna för beviljande av specialsimkortet?
Den främsta orsaken till ändringen är att invånarna ska garanteras jämlik behandling. Dessutom behöver man inte längre ange hälsouppgifter som omfattas av integritetsskydd för att få specialsimkortet.
Varför kan man i och med förnyelsen inte längre bevisa sin rätt till specialsimkortet med en enskild diagnos?
Målet med förnyelsen är att stadsborna ska behandlas jämlikt vid beviljandet av specialsimkortet, oberoende av diagnos. I och med de förnyade kriterierna för beviljande är det nu möjligt att få specialsimkortet oberoende av vilken sjukdom eller skada man har.
Hur kan jag i fortsättningen få med mig en assistent om specialsimkorten med assistent (specialsimkort 2 och specialsimkort 3) avskaffas?
Specialsimkort 2 är ett specialsimkort med en assistent och specialsimkort 3 är ett specialsimkort med två assistenter. Från och med den 1 mars 2024 gäller dessa inte längre.
I samband med varje inträde ska behovet av assistent bevisas i enlighet med den allmänna principen för assistenter, med hjälp av EU:s funktionshinderskort med koden A eller HRT:s Rätt till ledsagare-kortet.
Det blir besvärligare för mig att besöka simhallen när specialsimkortet med assistent (specialsimkort 2/specialsimkort 3) avskaffas
Vid förnyelsen av specialsimkortet har vi försökt göra principerna för assistenter enhetligare och vi vill att de ska fungera bättre för individuella behov av assistent. De tidigare specialsimkorten med assistent hade stränga regler för assistenten, och de reglerna fungerade ofta inte på bästa möjliga sätt för alla personer som behöver assistent. Med de förnyade principerna kräver vi inte längre att assistenten ska vara närvarande varje gång, och assistenten behöver inte nödvändigtvis vara av samma kön som kunden ifall kunden inte behöver assistans i dusch- och omklädningsrummet. Riktlinjerna för assistans kommer därför att vara desamma som för kunder utan ett specialsimkort och kunden kommer att kunna definiera mer individuellt var och hur hen behöver assistans.
I samband med inträdet ska behovet av assistent bevisas med ett EU:s funktionshinderskort med koden A eller med HRT:s Rätt till ledsagare-kort.
Jag hörde att stamkortet är giltigt i 5 år – kan jag alltså köpa simtid ända tills giltighetstiden för stamkortet löper ut?
Systemet med stamkort har varit ett bakgrundsarrangemang som vi har använt för att försöka göra det lättare för kunden att utnyttja specialsimkortet. I praktiken har det här utgjort en markering i vårt system som visar att kunden har visat upp ett intyg för de kriterier för beviljande av specialsimkortet som tidigare användes, och att hen har rätt att köpa simtid medan de kriterierna för beviljande är giltiga. Tack vare det här arrangemanget har man inte varje år behövt visa upp intyg för att köpa specialsimkort. Eftersom kriterierna för beviljande ändrades helt och hållet försvinner också rätten att köpa simtid med de gamla kriterierna.
Förnyelsen av specialsimkortet påverkar inte simtid som redan köpts för året, utan de får användas till slut precis som vanligt. Vid nästa köp ska alla kunder som köper specialsimkort bevisa sin rätt till specialsimkortet i enlighet med de nya kriterierna. I samband med förnyelsen blir alltså de gamla stamkorten ogiltiga, så att kriterierna för beviljande efter förnyelsen är jämlika för alla.
Varför behölls synskadekortet om diagnoser inte längre räknas som kriterium för beviljande?
Synskada är ingen enskild diagnos, utan ett överordnat begrepp för funktionsnedsatt synsinne på samma sätt som till exempel rörelsenedsättning innebär att personen har försämrad rörelseförmåga.
Synskadekortet fungerar som intyg eftersom grunden för beviljande av specialsimkortet fortfarande är betydande funktionsnedsättningar som orsakats av skador eller långtidssjukdomar. Synskadekortet beviljas med ett läkarintyg som visar att personen har en synskada på minst 50 %. En synskada på 50 % räknas som en betydande funktionsnedsättning. Eftersom specialsimkortet i fortsättningen beviljas till personer som har en betydande funktionsnedsättning godkänns synskadekortet som intyg, eftersom det visar att personen har en betydande funktionsnedsättning.
Jag har tappat mitt specialsimkort. Hur får jag ett nytt kort? Behöver jag skicka in en ny ansökan?
Om du tappar ditt kort, behöver du inte lämna in en ny ansökan. Du kan hämta ett nytt kort på ovanstående verksamhetsställen genom att styrka din identitet. Observera att du ändå måste betala för ett nytt kundkort, priset är 4 euro. Specialsimkortet som du redan har betalat för uppdateras till det nya kortet.
Var kan jag kontrollera giltighetstiden för mitt specialsimkort?
Om du inte kan besöka simhallen för att kontrollera giltighetstiden kan du ringa servicenumret 09 310 87509 (telefontider: mån. kl. 14–16 och tors. kl. 9–11) eller skicka e-post till erityisuimakortti(at)hel.fi. Om du har ansökt om ett specialsimkort hos idrottsservicen med ansökningssätt 2 och vill veta giltighetstiden för ditt kort, kan du fråga om det i Helsingfors stads simhallar (inte i Urheiluhallit Oy:s hallar) eller per telefon eller e-post.
Mitt kundkort har gått ut. Behöver jag skicka in min specialsimkortsansökan och det medicinska utlåtandet på nytt?
Ja. Idrottsservicen sparar inte kundernas medicinska utlåtanden. Kundkortet ska förnyas vart femte år.
Jag har fått svaret på min specialsimkortsansökan hemskickat och fått ett kort beviljat. Jag hann dock inte lösa in specialsimkortet inom två månader från datumet i svarsbrevet. Vad gör jag?
Skicka oss ett e-postmeddelande till adressen erityisuimakortti(at)hel.fi. Uppge i ditt meddelande att du inte har hunnit lösa in ditt specialsimkort inom tidsfristen. Uppge i meddelandet också ditt namn och datumet för svarsbrevet som skickats till dig. Vi skickar dig ett nytt svar med ett nytt datum. Om du inte kan skicka ett e-postmeddelande kan du ringa servicenumret för specialsimkort, 09 310 87509 (telefontiderna är mån. kl. 14–16 och tors. kl. 9–11). Du får ett nytt svarsbrev till din hemadress 2–3 veckor efter att du har kontaktat oss.
Hur lång tid tar det att få svar på ansökan om specialsimkort?
Handläggningstiden för ansökningarna är omkring 2–3 veckor, varefter svaret på ansökan skickas till kundens hemadress per post. Postgångstiden har inte beaktats i handläggningstiden, så det kan ta längre tid innan du får svaret. Om du inte har fått ett svar på din ansökan inom fyra (4) veckor, kan du kontakta oss per e-post på erityisuimakortti(at)hel.fi eller telefonledes på numret 09 310 87509 (mån. kl. 14–16 och tors. kl. 9–11).
Jag har ett giltigt specialsimkort med assistent, men mitt assistentbehov har upphört eller jag behöver assistent bara ibland. Behöver jag ansöka om specialsimkortet på nytt eller kan jag använda mitt specialsimkort utan assistent?
När du använder ett specialsimkort med assistent, måste assistenten/assistenterna alltid vara med dig i simhallen. Ett specialsimkort med assistent kan ändras till ett vanligt specialsimkort. Också specialsimkort 3 kan ändras till specialsimkort 2, om du i stället för två assistenter bara behöver en assistent. Du ska meddela ändringar till kortet via e-post till adressen erityisuimakortti(at)hel.fi eller till servicenumret för specialsimkort, 09 310 87509 (telefontiderna är mån. kl. 14–16 och tors. kl. 9–11). Du behöver inte lämna in en ny ansökan.
Jag har ett specialsimkort utan assistent. Jag behöver ändå ha en assistent med mig i simhallen. Vad gör jag?
Om du har EU:s funktionshinderkort med koden A, HRT:s ”rätt till ledsagare”-kort eller ett skriftligt intyg om personlig assistent kan du påvisa assistentsbehovet med något av dessa dokument i simhallens kassa. Då behöver du inte ändra ditt kort. I annat fall ska du lämna in en ny ansökan om specialsimkort till idrottsservicen och bifoga till denna ett medicinskt utlåtande där assistentbehovet bekräftas.
Jag har ett specialsimkort, men min assistent och jag är av olika kön. Får jag vara på simhallen med min assistent?
Assistenten för kunder i skolåldern och äldre ska vara av samma kön som kortinnehavaren, om det inte finns ett unisex-omklädningsrum i simhallen (= samma omklädningsrum för personer av olika kön). I följande simhallar finns ett unisex-omklädningsrum, som kan användas med en assistent av annat kön:
- Östra centrums simhall (ingen bastu)
- Britas simhall (endast en kund + assistent åt gången)
- Tölö simhall (ingen bastu)
- Backasbrinkens simhall (ingen bastu)
- Nordsjö simhall (bokas separat)
Jag har flera av de sjukdomar som nämns under ansökningssätt 1, men dessa är inte angivna på mitt FPA-kort. Har jag rätt till ett specialsimkort?
Tyvärr är du inte berättigad till ett specialsimkort. Ett specialsimkort beviljas personer som har rätt till specialersättning från FPA för de sjukdomar som nämns under ansökningssätt 1. Rätten till specialersättning anges med en sifferkod på FPA-kortet. Du kan be om mer information om rätten till specialersättning hos FPA.
Mitt barn har rätt till ett särskilt specialsimkort. Hur ansöker man om kortet för barnet, och hur kan en förälder följa med?
Barn över 7 år kan få ett specialsimkort på samma villkor som vuxna. Observera att i Helsingfors stadens simhallar simmar alla barn under 7 år gratis.
En förälder kan följa med barnet ifall hen har behov av assistans. Behovet av en assistent kan påvisas enligt allmänna assistanspraxis till exempel med ett EU:s funktionshinderskort med koden A eller med HRT:s Rätt till ledsagare-kort.